Asigurare obligatorie auto. Taxa de drum. Accize la carburanti. Impozit auto. Toate pe spinarea proprietarilor de masini, ca vor sau nu sa plateasca. In mod normal, contribuabilul ar trebui sa beneficieze de ceva in schimbul banilor pe care ii scoate din buzunar. Spre revolta soferilor, cadoul primit este bataie de joc si nimic altceva. Drumurile pe care suntem nevoiti sa circulam arata precum in urma unor bombardamente, constituind veritabile pericole. Suntem patria fara drumuri, desi la capitolul jecmaneala, statul roman nu are nicio ezitare. Soferul este taxat pentru orice intarziere ori sustragere de la plata, insa responsabilii pentru starea jalnica a drumurilor nu pot fi trasi la raspundere. Asa ca romanul care-si rupe masina pe plaiurile mioritice nu are decat sa suporte din buzunarul propriu cheltuiala din service ori, daca are suficient nerv, sa poarte administratorul drumului prin tribunale.
Dupa fiecare iesire din iarna, drumurile se dezvaluie in toata splendoarea lor: tot o groapa si-un gropoi, dovada a superficialitatii cu care lucreaza firmele de asfaltari. Cum se face, totusi, ca drumurile romanesti se strica mai repede decat in alte tari, astfel ca am ajuns statul cu cele mai proaste drumuri din Europa? Nimanui nu-i pasa. Ne-am saturat pana peste cap de eternul pretext invocat de catre factorii responsabili, in momentul in care li se cere socoteala pentru starea deplorabila a carosabilului. Nu sunt bani – asta ni se serveste de fiecare data. Dar unde sunt toti banii aia pe care ii platim de ani de zile? Ce s-a intamplat cu ei? In cel mai bun caz s-a carpit ici-colea cate un drum, in incercarea de a inchide gura celor din trafic. Dar si atunci lucrarile sunt facute de mantuiala, iar reparatia nu dureaza mai mult de cateva saptamani. Si ca sfidarea sa fie maxima, administratorii soselelor nici nu se sinchisesc sa marcheze gropile. Proprietarii de masini achita in continuare ca prostii, ca sa fie buni de plata si in service.
Companiile de asigurari sustin ca jumatate din daunele inregistrate pe segmentul auto sunt cauzate de drumurile proaste, neingrijite ori nesemnalizate corespunzator. La randul lor, politistii pun pe seama craterelor din strazi mare parte din accidentele de circulatie. Cu toate acestea, masuri concrete de solutionare a acestor probleme intarzie sa apara, iar soferii sunt in continuare umiliti.